חדשות

פרס ישראל בחקר מדעי החיים לשנת תשפ"א יוענק לפרופ' אלי קשת

פרס ישראל לשנת תשפ"א יוענק לפרופ' אלי קשת, פרופסור לביולוגיה מולקולרית, אימונולוגיה וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, על תגליותיו בהבנת המנגנון של מערכת כלי הדם

פרופ' אלי קשת, חתן פרס ישראל לתשפ"א בחקר מדעי החיים וחתן פרס א.מ.ת 2006. תרם רבות לפיתוחן של גישות הרותמות את יכולת השליטה על ייצור כלי דם למטרות רפואיות. צילום: קובי קלמנוביץ'/ קרן א.מ.ן

פרס ישראל בחקר מדעי החיים לשנת תשפ"א יוענק ביום העצמאות הקרוב לפרופ' אלי קשת. הפרס יוענק לקשת, פרופסור לביולוגיה מולקולרית, אימונולוגיה וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, על תרומותיו החלוציות בהבנת המנגנון שבו תנאי מחסור בחמצן מעוררים צמיחה של כלי דם חדשים. לתהליך זה השפעות מרחיקות לכת על התפתחות מחלות רבות, ביניהן מחלות רשתית העין וסרטן.

תגליותיו של פרופ' קשת הביאו להכרה בכך שעודף חמצן הניתן בטיפול בפגים מוביל לעיוורונם והביא לשינוי בטיפול בפגים לאחר לידתם. תגליותיו הביאו בנוסף לזיהוי הפקטור העיקרי האחראי לעידוד צמיחת כלי דם חדשים אל תוך גידולים סרטניים ותרמו לפיתוח תרופות המעכבות התפתחות של גידולים.

בראש ועדת הפרס עמד פרופ' יוסף ירדן וחבריה היו: פרופ' יהודית ברגמן, פרופ' שולמית מיכאלי ופרופ' גרא נויפלד. שר החינוך יואב גלנט בישר הבוקר (ה') לפרופ' קשת על זכייתו.

פרופ' קשת, שקיבל את הדוקטורט שלו באוניברסיטה העברית בירושלים, השתלם במכון לחקר הסרטן של אוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב, שם חקר את מעורבותם של נגיפים בהתמרה סרטנית. הוא כיהן כפרופסור-אורח במכון הסרטן הלאומי האמריקאי במרילנד, ב"מכון קירי" בפריז וכיועץ לחברות תרופות בינלאומיות.

מחקריו בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, אליה הצטרף ב-1982, מתמקדים כאמור במערכת כלי הדם ובתהליך המורכב של יצירתם (אנגיוגנזה). מחקריו החדשניים  סיפקו תובנות יסוד על אודות פעילותיו ודפוסי הבקרה של הפקטור האחראי ליצירתם ולהישרדותם של כלי דם חדשים. בכך תרמו רבות לפיתוחן של גישות חדשניות הרותמות את יכולת השליטה על ייצור כלי  דם למטרות רפואיות. בין השאר, לפיתוח הטיפולים לעיכוב יצירתם של כלי דם בגידולים סרטניים ובמחלות עיניים מעוורות, שבסיסן צמיחה לא מבוקרת של כלי דם.

במחקרים אחרים פענח פרופ' קשת את המנגנונים של מחלות פגים הנגרמות עקב פגיעה בכלי דם במוח המתפתח. עד כה זכה פרופ' קשת גם בפרס א.מ.ת (2006), בפרס רוטשילד (2014), בפרס המייסדים של חברת טבע (2014) ובפרס האמריקאי היוקרתי ע"ש Beneditt למדענים פורצי דרך בחקר כלי הדם (2015).

נושאים קשורים:  פרופ' אלי קשת,  פרס ישראל,  חדשות,  מערכת כלי הדם,  מחקר,  האוניברסיטה העברית
תגובות