ישראל במלחמה

דרישה לשינוי נוהל משרד הבריאות בטיפול בחטופים שיוחזרו

מערך הרפואה של מטה משפחות החטופים דורש שינויים ב-14 סעיפים של הנחיות משרד הבריאות לנוהל הטיפול בבני ערובה לאחר שחרורם

משפחות החטופים ואזרחים קוראים לממשלת ישראל להחזירם ארצה. "כיכר בני הערובה" במוזיאון תל אביב, 3.10.23. צילום: גילי יערי/ פלאש 90

מערך הרפואה והחוסן של מטה משפחות החטופים מבקש ממשרד הבריאות להוסיף שינויים לנוהל הטיפול בבני ערובה לאחר שחרורם. בהתייחסות לנוהל שהוציא המשרד לאחר שחרורן של יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, שנועד להתוות מתן מענה רפואי ראשוני לחטופים השבים, כתב פרופ' חגי לוין לד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות הצעות לשיפור הנוהל.

פרופ' חגי פותח את מכתבו בהערכה על ההיערכות וכתיבת הפרוטקול ומוסיף כי "לצורך הכנת ההתייחסות התייעצנו עם המשפחות, עם הספרות המקצועית ועם גורמי בריאות בעלי ניסיון בנושא רפואת חטופים משוחררים בארץ ובעולם. לדבריו, התייעצות בתהליך ההיערכות עם משפחות החטופים ועם מערך הרפואה והחוסן של המשפחות יכולה לסייע לפרוטוקול מתאים ומקובל יותר על המשפחות.

מכתבו של פרופ' לוין כולל 14 סעיפים המחייבים שינוי או התאמה של הנחיות משרד הבריאות. הסעיפים מתייחסים בין השאר לתנאים הפיזיים במקום קבלת הטיפול, באמצעים שלא יזכירו מתקני כליאה או שבי, כולל חלופת טיפול רפואי גם בבתי הארחה לאלה שאינם זקוקים לסביבת בתי חולים; להתאמה מגדרית של המטפלים ולשמירה על סודיות רפואית ונפשית של המטופלים גם כלפי בני משפחה אחרים וכלפי בעלי תפקידים במערכת; תיעוד ברגישות יתר של פגיעות מיניות; שמירה על רצף טיפולי, כולל הקצאת בעל ניסיון בתחום הטיפול הנפשי לכל מטופל והכנה של בני המשפחה לתופעות שעלולות להתעורר אצל המשוחררים; דיוק הטיפול בילדים, כולל הצמדת דמות קבועה; מודעות למחשבות אובדניות על בסיס הטיפול בחטופים שהוחזרו בעבר; שימוש בתיעוד הרפואי הקיים ועוד.

עוד מציע פרופ' לוין להכין צ'ק ליסט רפואי לכל מטופל עם נתונים דוגמת משקל, מצב תזונתי, איזון נוזלים, מצב נפשי, בדיקות מעבדה, בדיקת דימות וכו'; היערכות מראש בהכנת תיק רפואי לכל חטוף, שינגיש את כל המידע הרלוונטי, כולל לדוגמא בדיקות דימות קודמות, ודרכי תקשורת עם גורמים מטפלים בקופות ובבתי חולים. זאת לצד התייחסות לצרכים תפקודיים וסוציאליים עם היערכות מראש וברמה פרטנית למענה לצרכים כדוגמת אביזרי ראיה, שמיעה, הליכה אישיים.

טרם התקבלה התייחסות להצעות.

נושאים קשורים:  חטופים,  משרד הבריאות,  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  מטה משפחות החטופים,  הנחיות משרד הבריאות,  ישראל במלחמה
תגובות