מחקרים

זיהוי תגובה פתולוגית מלאה לטיפול עבור אדנוקרצינומה של החלחולת

נמצא כי ניתן להשתמש בציוני נסיגה של גידולים בהדמיית תהודה מגנטית לצורך זיהוי תגובה מלאה לטיפול ניאואדג'ובנטי עבור נבדקים עם אדנוקרצינומה של החלחולת

מכשיר MRI

במסגרת מחקר NRG-GI002, החוקרים ביצעו תת-מחקר פרוספקטיבי לבדיקת היכולת של הדמיות מבוססות תהודה מגנטית (Magnetic Resonance - MR) לניבוי תגובה פתולוגית מלאה (Pathologic Complete Response - pCR), ולמצוא מתאם בין מדד נסיגת הגידול (Tumor Regression Grade - TRG) לפי MRי(MR-TRG) לבין מדד תגובה פתולוגית לטיפול ניאואדג'ובנטי (Neoadjuvant Response- NAR).

בדיקות MRI סדרתיות נאספו עבור 110 נבדקים ממספר רב של מרכזים רפואיים. שלושה רדיולוגים סקרו את ה-MRI, בתחילה באופן פרטני ולאחר מכן יחד, לצורך הערכת תגובה מלאה (Complete Response - mriCR). לאחר מכן בדקו את הערך המנבא החיובי והשלילי (Positive/Negative Predictive Value - PPV/NPV), הרגישות והסגוליות על פי pCR. בנוסף, בחנו את המתאם בין MR-TRG לבין ציון NAR פתולוגי. כלל החוקרים היו סמויים למידע הפתולוגי.

במחקר השתתפו 121 נבדקים מ-71 מוסדות רפואיים; 28% היו נשים (n=34), 84% היו ממוצא אתני לבן (n=101) וגילם החציוני של הנבדקים עמד על 55 (טווח של 24-78). תוצאות המחקר הדגימו כי ציוני קאפא עבור דירוג T ו-N לאחר טיפול ניאואדג'ובנטי כולל (Total Neoadjuvant Treatment - TNT) עמדו על 0.38 ו-0.88. ציונים אלו משקפים הסכמה טובה וכמעט מושלמת, בהתאמה בין הממצאים הדימותיים לבין אלו הפתולוגיים. הצהרה של mriCR הדגים ציון קאפא של 0.82 לאחר כימותרפיה ושל 0.56 לאחר TNT, ציונים אלו משקפים הסכמה כמעט מושלמת והסכמה בינונית, בהתאמה. ציוני MR-TRG נמצאו קשורים ל-pCRי(p<0.01) ו-NARי(p<0.0001), PPV עבור pCR עמד על 40% (רווח בר-סמך של 95%, 26-53) ו-NPV עמד על 84% (רווח בר-סמך של 95%, 75-94).

מסקנת החוקרים הייתה כי MRI בלבד איננו כלי מיטבי להבחנה של pCR עבור נבדקים עם אדנוקרצינומה של החלחולת שעברו TNT. עם זאת, ציוני MR-TRG מהווים כעת שיטה מאוששת, עם התאמה טובה ל-NAR פתולוגי, אשר מסוגל למדוד באופן אובייקטיבי את מידת הנסיגה במהלך טיפול TNT.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תהודה מגנטית,  תגובה פתולוגית המלאה,  כימותרפיה,  אדנוקרצינומה,  קרצינומה של החלחולת
תגובות